- -10%
Обичаји српског народа II
Običaji srpskog naroda II
Српски народни обичаји из Среза Бољевачког од Саватијa М. Грбићa
Грађа за српске народне обичаје из времена прве владе кнеза Милоша од др Тихомирa Ђорђевићa
Овде описани обичаји покупљени су из вароши Бољевца и српских села око Бољевца: Кривога Вира, Јабланице, Мирова, Илина, Добрујевца, Ласова, Врбовца и Планинице.
Између обичаја у вароши Бољевцу и обичаја у околним српским селима нема скоро никакве разлике, јер је Бољевац постао досељавањем из околних села тек око половине XIX века.
При описивању обичаја, увек сам се старао да сазнам што више, како су се обичаји вршили у старије време.
Идеју, план и упутство за скупљање и описивање обичаја дао ми је Г. др Тихомир Р. Ђорђевић. Он ми је и при раду дао врло многих писмених савета, обавештења и упустава, кад год ми је што било тешко схватити или кад год ми је што било нејасно. На свему труду сматрам за дужност изјавити г. Ђорђевићу срдачну благодарност.
Саватије М. Грбић
*
У нашој Државној Архиви, поред друге обилате грађе за нашу новију историју, налазе се често и помени народних обичаја. Између остале грађе, коју сам исписивао из Државне архиве, из времена прве владе кнеза Милоша, бележио сам и све оно, што се односи на народне обичаје.
Покупљена грађа о српским народним обичајима из доба прве владе кнеза Милоша је умногом погледу интересантна:
У њој се многи обичаји описују или констатују, што је врло вредно за њихово упознавање у оно време.
Негде се из грађе види, како се у обновљеној Србији, док још није било писаних закона, руководио по обичају у правном погледу и кнез Милош.
Негде се види тежња кнеза Милоша да се штетност, дивљаштво и грубост народних обичаја било ублаже, било да се обичаји укину, нпр. освета, забрана пуцање на саборима, свадбама и иначе.
Из неких се обичаја види, како је народ реагирао на поједине прописе, наредбе и пресуде кнеза Милоша, остајући веран својим обичајима, нпр. Народ и постављање старешина (под 4 и 5), где народ хоће свог човека за старешину.
Из неких се види како они, и поред православља, живе у народу, иако су са њим у опреци. Исто тако ваља разумети и двоженство, за које се овде пружају примери и родооскврњење и узимање у роду, према којима народ није много осетљив. Даље се из неких обичаја види, како се поред свију наредаба и забрана упорно држе. Најбољи су пример за то свадбени обичаји, који су се чак и до наших дана одржали скоро онакви, какви су били под кнезом Милошем. Неки су обичаји у време прве владе кнеза Милоша били много грубљи него данас. Задушнице су нпр. данас обичај, о коме се истина доста пије, али се у оно доба о њима чак и убијало.
др Тихомир Ђорђевић
Политика безбедности
Политика испоруке
Политика повраћаја
Безбедно плаћање картицама
Обичаји су једног људског друштва резулат свију прилика од којих зависи и у којима живи. Самом расом и њеним диспозицијама, географским приликама, спољним природним условима, обликом економије, друштвеним односима, културном висином, моралним схватањем и религиозним погледима условљен је у свакоме друштву извесан ред по коме живи. Такав се ред као навика стално одржава и понавља, док најзад не пређе тако рећи у крв и не постане саставни део бића дотичнога друштва његова одлика и карактеристика, која га као језик, одело, религија и друге особине издваја од других друштава или група људских. Томе се реду сваки члан друштва, као по нагону, потчињава и традицијом га чува као правило које све регулисава, и ако нигде није написано и утврђено, нити је ко на њега нарочито дао пристанак и обавезу. Такав ред, који нарочито код примитивних друштава има врло велику моћ, и који регулише и влада унутрашњим и спољним приликама и односима друштвеним, то су обичаји. „Обичај је друга нарав (природа)”, и „Што је од обичаји, то је од закона”, лепо кажу свему реченом у прилог пословице до којих се дошло искуством и познавањем ствари.
О творцима појединих обичаја у једноме народу може бити исто толико говора, колико и о творцима народних песама, приповедака, игара и других општих творевина народних. Једанпут постали, обичаји се са ображавају приликама и потребама и постају општа својина целога народа, где год има потребе и услова за њих, и трају све донде, докле се не измене потребе и услови, па чак још и задуго после тога.
Различити су мотиви постанку појединих обичаја. Неки су постали из природне потребе. Недовољност плодног или неплодност земљишта у неким су земљама нагнале људе на редуцирање становништва, на обичај убијања новорођенчади и стараца, да би се остали могли исхранити. Код номадских и ратничких народа су сувишна деца, болесници и старци сметња за угодну и лаку покретљивост, отуда је у њих обичај, да сувишну децу, болеснике и изнемогле старце убијају или остављају на милост и немилост судбине. Многи су обичаји религиозног порекла, а поникли су било из схватања било из култа: богомоље, жртве, подушја итд. Многи су постали из социјалних разлика међу људима: клањање, указивање поштовања и сличне ствари биле су некад у обичају као права збиља, која се вршила било што се изискивала, било из удварања. Данас су то само обичаји без стварне потребе и подлоге. Неки су резултат узајамних односа у друштву: правни обичаји; неки искуства: медицински обичаји. Многи су произишли из успомена на славна дела, победу ослобођење и слично: Такав је случај код неких брђанских и црногорских племена; нпр. код Куча цело племе слави као своју општу славу Шћепан дан, 2. авуста, због тога што су тога дана одржали славну победу над Турцима на Малом Орљену 1688. године. Многим пак обичајима није тако лако ући ни у суштину ни у порекло.
Већ по овоме, што је довде речено, наш је народ од свога постанка морао имати својих обичаја, као производ свега онога, што је условљавало његов живот и његово кретање у животу, и што је најзад као обичај постало национална одлика његова.
Као тековина која дубоко залази у биће једнога народа, и која му даје једну нарочиту и значајну особину, обичаји се врло дуго и врло упорно одржавају, као нешто своје, на што се навикло и без чега се не може. „Боље је да село пропадне него у селу обичај и „Боље је земљу продати него јој обичај изгубити”, веле наше народне пословице. Они се чувају и онда кад се њихови мотиви и циљеви временом потпуно забораве. У таквом случају они се врло често завију у какву мрачну и непознату тајанственост и настављају свој живот: било као свете ствари, заостале из старине, често пута поверене бризи свештеника; било као саставни део култа, са којим су многи обичаји од свога почетка у вези; било најзад и без икаквих видних разлога, просто зато, што тако ваља или не ваља. Многи обичаји чији је основ заборављен одржавају се као навика, као друштвена обавеза, као нешто конвенционално: скидање капе, клањање. Обичаји се одржавају чак и онда кад постану штетни. „Кафар се држи својих старих обичаја,иако га муче као оков". Вe лики део напорнога културнога рада човечанства употребљен је у борби противу обичаја, који су стекли дубокога корена у свима својим манифестацијама.
Због особине да се упорно држе, порекло је многих обичаја врло старо, па се на њима често пута могу видети, и ако временом измењена, делања, погледи и схватања врло давнашњих генерација. Дуготрајност обичаја чини те се на некима од њих могу видети врло јасно утицаји различитих сила, које су на њих деловале и давале им другојачи облик и карактер. Наша слава, првобитни фамилијарни култ, добила је са Хришћанством хришћански карактер, данас је пак у варошима само формалност. Хришћански утицај ју је, као што се на њој самој види, изменио, а култура ју је редуцирала. Због тога су обичаји драгоцено градиво за упознавање примитивне, давно изумрле, културе, а у исто време и свију утицаја, који су на њу деловали и на обичајима се задржали.
Али обичаји нису нешто вечито ии непроменљиво. Укрштањем расе, променом земљишта и природних услова, економије и религије, социјалном еволуцијом, културним напретком итд. обичаји се мењају, знатно штете, губе императивну моћ, док најзад не клону, ишчезну или се другима замене. Из истих су разлога и наши обичаји у току времена претрпели великих удара и промена. Доласком на ново земљиште, у другојаче географске и природне прилике, мешањем са другим народима, примањем њихове културе и Хришћанства, преласком из племенског живота у државни, писаним законима, робовањем Турцима, од којих је један део нашега народа примио Ислам, итд. и наши су обичаји претрпели знатних измена. Наши се обичаји често помињу у нашој старини, али какав је био њихов живот, које су промене претрпели у току времена, још се тачно не зна. То ће се моћи сазнати тек онда, кад се покупе, што је могућно више и исцрпније, данашњи обичаји нашега народа, кад се покупи све што се о нашим обичајима из прошлости зна, кад се наши обичаји пореде у историјском развитку са обичајима суседних народа и кад се проучи све што је на обичаје утицало и давало им овакву или онакву особину.
Црква хришћанска и државна организација и законодавство изгледа да су имали највећег утицаја на наше обичаје.
Црква се према обичајима различито понашала: према некима је била равнодушна, такви су обичаји око стоке, земљорадње, економије уопште, и још неки који немају ничега са вером, или бар на први поглед немају; али је већину црква гледала себи да прилагоди и да им да хришћански значај и обележје: слава, литија; или их је забрањивала: коледа, краљице, стрижба деце итд.
Државно законодавсто забранило је врло многе народне обичаје. Душанов законик забранио је вађење људи из гробова и спаљивање, свео је колективну одговорност браства, како је дотле било, на колективну одговорност куће или задруге, забранио је збор себара, који је дотле живео као обичајна народна институција, итд. Општим Закоником црногорским и брдским од 18. октобра 1798. године забрањује се отмица девојака и жена, мегдани у којима се скупи свет и с једне ис друге стране и изгине, освета, итд. И законодавство од нашег ослобођења до данас ништило је много што шта из наших обичаја: отмица, варварства на седељкама итд.
Од коликог су утицаја на наше обичаје биле друге прилике данас се не може тачно рећи, али да није било без њих види се већ по томе, што нам обичаји нису једнаки у свему пространству нашега народа, што се у многима осећају туђи елементи, различити утицаји: економских, социјалних, верских итд. прилика. Но све ово тек има да се процени.
Неки су наши обичаји сами изумрли, те су заборављени а неки само још живе у народној успомени: убијање стараца, чороје, метање под гомилу итд.
*
Прво описивање наших народних обичаја отпочео је Вук С. Караџић. Он је у свој „Српски Рјечник“ још 1818. године унео код појединих речи, ради њиховога бољега објашњења, описе читавих народних обичаја. Требало је да прође још много времена од тада, па да се уопште обрати више пажње народним обичајима. Систематски пак рад на њиховоме скупљању и описивању, изузевши рад на Богишићевом Зборнику правних обичаја, у нас још није организован, нити му је пут утрвен, и ако је било много покушаја за проучавање народа и његових одлика, где би дошли и обичаји. Дела у којима су описивани народни обичаји нису још оно што се од Зборника народних обичаја тражи. Сва су досадашња описивања обичаја или непотпуна у погледу целокупности обичаја појединих крајева из којих су скупљани: многи обичаји су остали незабележени; или су непотпуни и у ономе што је забележено: пропуштени су многи драгоцени детаљи. Досадашња скупљања обичаја у нас представљају фрагментарну грађу баш и за поједине крајеве из којих су неке нарочите збирке обичаја, а још више за целокупност Српске земље. Ми немамо ниједан крај, чији би обичаји били тако испитани, да се из тога види целокупни обичајни живот његов. То се, на жалост, није постигло ни првом књигом „Обичаја народа српског (Српски Етнографски зборник, књ. VII) Српске Краљ. Академије, која садржи обичаје из три српска краја. И ту нису обухваћени сви обичаји тих крајева, нити је обрађена пажња на многе врло важне детаље појединих обичаја. Сем тога ту нема једнообразности у описивању обичаја различитих крајева, која је тако потребна ради упоредног проматрања и проучавања обичаја.
Да би се доскочило свима овим недостацима неопходно је било потребно приступити једном систематском описивању и издавању обичаја нашег народа.
др Тихомир Ђорђевић
Садржај
Увод 7
Српски народни обичаји из Среза Бољевачког
од Саватијa М. Грбићa 21
Предговор 23
А. Стални обичаји преко године 25
I Година 25
II Остали периоди времена у години 26
1. Меснице 26
2. Некрштени дани 26
3. Зајмљени дани 27
4. Врбопуц 27
5. Велики пост, Часни пост 27
6. Петров пост 28
7. Петрове жеге 28
8. Горешњаци 28
9. Госпођин пост 28
10. Међудневица 28
11. Подјесен 29
12. Мратинци 29
13. Божићни пост 30
III Дан 31
1. Поноћ 33
2. Први петлови 33
3. Зора 33
4. Свануће 33
5. Мали ручак 33
6. Велики ручак или Пладне 33
7. Икиндија, Заранци 33
8. Предвече 33
9. Сунчани заод 33
10. Вече 34
11. Вечера 34
12. Велика вечера 34
13. Глуво доба 34
IV Обичаји свакидањег живота 34
1. Устајање 34
2. Оброци 35
3. Почетак посла 35
4. Одморци 35
5. Спавање 36
V Народни календар и стални обичаји преко целе године 37
Васиљевдан 37
Крстовдан 38
Водице, Богојављање 38
Св. Јован Крститељ 40
Св. Сава 40
Св. Петар Вериган, Верижице, Ижице 41
Св. Антоније 41
Св. Атанасије 41
Св. Максим 41
Св. Трифун Орезач 41
Задушни понедеоник 42
Задушнице 42
Бела недеља, Беле покладе, Опроштене покладе 45
Чисти понедеоник 49
Девети торник 50
Луда (Тудорова) среда 50
Луди петак 51
Мратин дан 51
Св. Тудор, Тудорова субота 51
Младенци 51
Средопосна среда 57
Благовести 57
Св. Марија 58
Лазарев дан 58
Цвети, Цветнице 59
Велики четвртак 59
Велики петак, Распети петак 60
Великдан, Воскрсеније, Ускрс, Васкрс 60
Бељани петак 62
Ђурђевдан 67
Марковдан 72
Јеремијин дан 72
Пољобранија 73
Летњи Св. Никола 73
Св. Герман 73
Спасовдан 73
Тројице 73
Св. Вртолома 73
Св. Алисеј 74
Видовдан 74
Ивањдан 74
Петровдан 74
Павловдан 75
Св. Врачи, Св. Кузман и Дамњан, Безмитни Врачи 75
Св. Прокопије 75
Св. Аранђел 75
Св. Ћирик 75
Огњена Марија 75
Св. Илија 76
Марија Магдалена, Блага Марија 76
Св. Петка, Трнова Петка, Млада Петка 76
Св. Пантелија 76
Св. Макивеј 76
Преображење 77
Госпођиндан 77
Св. Роман 77
Св. Јован Главосек 77
Појас Св. Богородице 77
Св. Симеун Столпник 77
Мала Богородица, Мала Госпођа 78
Крстовдан 78
Покров Св. Богородице 78
Св. Тома 78
Св. Петка 78
Митровдан 78
Мишољдан, Мишији дан 79
Св. Врачи 79
Аранђеловдан 79
Св. Мрата 79
Св. Јован Златоуст 79
Св. Пречиста 79
Св. Андрија 79
Варица, Вара 80
Св. Никола 80
Петозарни мученици 80
Материце 81
Св. Игњат, Игњатов дан 81
Бадњи дан 82
Божић 89
Б. Покретни обичаји 97
І Рођење 97
II Момаштво и девојаштво 130
III Свадба 135
Наводаџисање 137
Прошевина, китица или јабучно 138
Свадба 140
IV Слава 175
Мала Слава 188
V Сеоска слава, Заветина. 189
VI Болести, њихова имена и лечење 193
Јектика, сушица, сува болест 194
Горчевина 194
Голема болест, врућица (тифус) 194
Срчаница, срдобоља 194
Водена болест 195
Прободи 195
Жутеница, жутица 196
Мукавица 196
Издат 197
Грозница 198
Засип 198
Под груди 198
Запорисање (затвор) 199
Шуљеви 199
Пантљичара, голема глиста 199
Запаљење мозга 199
Главобоља 200
Гушобоља, гуштер, крајници 200
Заушке 200
Увобоља 200
Устобоља 200
Зубобоља 200
Смамка 201
Наметаљка 201
Црвени ветар 201
Богиње 202
Чиреви 202
Красте 203
Руса 203
Сараџа, живе ране 204
Влас 204
Лишај 204
Пришт, непоменик, онај душман, блага рана 204
Ноктојеђа 205
Шуга 205
Вренга 205
Господске болести 206
Ницине 207
Кад стане мокраћа 207
Тровање 207
Кад опада коса, косопас 207
Кад уједе бесно псето 207
Кад печи змија 208
Опекотине 208
Убивотина 208
Посекотина 208
Убод 208
Кијавица 208
Склопац, јелења болест 208
Колера 209
Намештање руку и ногу 209
Женске болести 209
VII Смрт и погреб 210
VIII Тежачки обичаји 224
1. Спрега 224
2. Позајмица 224
3. Молба (моба) 225
4. Сејање 226
5. Копање 227
6. Жетва 229
7. Косидба 231
8. Љуштење, лупење, комишање кукуруза 233
9. Берба винограда 237
10. Сађање воћа 239
IX Технолошки обичаји 239
1. Грађење креча 240
2. Печење ракије 240
3. Грађење вина 241
Х Обичаји код појединих женских радова 241
Седељке 243
Молбе 252
XI Вештачка сродства 254
1. Кумство 254
2. Старосватство 255
3. Деверство 255
4. Побратимство 255
5. Усињење, усиновљење 260
XII Положај женскиња, њихов живот и дужности.
Живот и дужност мушкиња 261
1. Девојка 261
2. Млада 261
3. Жена 261
4. Удовица 262
5. Деца 263
6. Младићи 263
7. Удовац 263
8. Старци 263
9. Бабе 263
10. Слуге 263
XIII Однос млађих према старијим 264
XIV Међусобни живот 264
1. Поздрави 264
2. Позајмица 265
3. Гостовање 265
4. Шале 266
5. Свађе 266
6. Псовке 267
7. Клетве 267
XV Задружни живот 268
Задруга 268
Деоба задруге 273
XVI Kyћa 275
XVII Верски живот 278
XVIII Забаве 281
XIX Обичаји при необичним природним појавама 284
1. Земљотрес 284
2. Грмљавина 284
3. Град 284
4. Звезде 285
5. Помрачење сунца и месеца 285
6. Суша и киша 285
XX Стока и сточарство 288
Бачијање 289
Стрижба стоке 294
Болести код стоке 295
Богиње 295
Шуга 295
Огњица 295
Метиљ 295
Подудар 295
Издат 295
Брљивост 296
Кад се овца окрви 296
Мукавица 296
Подудар и издат 296
Прострел 297
Шап или кривотиња 297
Устобоља 297
Назеб 297
Затвор 297
Готунар или гонтураћ 297
Мурдарлук 297
Текневез 297
Рана 298
Ваљавица 298
Зазубице 298
Гроница 298
Богиње 298
Свињска куга 298
Шап 298
XXI Обичаји код пчеларења 299
ХХII Извођење живине 302
Грађа за српске народне обичаје из времена прве владе кнеза
Милоша од др Тихомирa Ђорђевићa 303
I Амајлија 309
II Анатема 309
III Бежање од болести 309
IV Богомоља 310
Богомоља за жир 310
Богомоља за кишу 310
V Вилајетска скупштина 311
VI Гоњење вештица 311
VII Двоженство 313
VIII Деоба задруге 316
IX Ђурђевски обичај 317
Х Женини дугови 317
XI Задруга кућом подељена а имањем неподељена 317
XII Задужбина 317
XIII Задушнице 319
XIV Избор настојатеља манастира 319
XV Изгоњење из села 320
XVI Јемчење 322
XVII Казна селски 325
XVIII Колективна одговорност 327
XIX Крвнина 329
ХХ Литија 330
XXI Љубљење скута и руку 330
ХХII Мазија 331
ХХIII Моба 332
XXIV Народ и постављање старешина 332
ХХV Нехотична штета 336
XXVI Нехотично убиство 337
XXVII Освета 338
ХХVIII Остављање деце пред црквом 338
XXIX Побратимство 338
XXX Позивање на суд 339
ХХХI Правдање света 339
ХХХІІ Праштање народа, Опроштена молитва 340
XXXIII Пуцање из пушака 340
XXXIV Раскопавање вампира 341
XXXV Сабори 343
XXXVI Свадбени обичаји 344
а) Отмица 348
б) Добегавање девојака 354
в) Продаја девојака 357
г) Насилни брак 357
д) Удаја трудне девојке 358
е) Свадбени дарови 360
ж) Лажни младожења место правог 361
з) Женидба свештеника 361
XXXVII Седељке 361
XXXVIII Суд пред трговцима 363
ХХХIХ Чини 364
Технички лист
- Формат
- Б5
- Број страна
- 374
- Писмо
- Ћирилица
- Повез
- Тврди
- Година издања
- 2023
- ISBN
- 978-86-6140-104-6
Можда Вам се допадне
Будите у токуКонтактирајте нас путем WhatsApp